Colin Chapman

A VeteránPark - veterán autók és motorok szabad enciklopédiája wikiből

(Változatok közti eltérés)
(Colin Chapman rövid életrajza: hiv)
(Colin Chapman rövid életrajza: szerk)
 
(3 közbeeső változat nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
{{Emberek
{{Emberek
| név = Colin Chapman
| név = Colin Chapman
7. sor: 8. sor:
| elhunyt = 1982. december 16. (54 évesen)
| elhunyt = 1982. december 16. (54 évesen)
| kapcsolódó márka = Lotus Engineering Ltd., Lotus Cars Ltd.,
| kapcsolódó márka = Lotus Engineering Ltd., Lotus Cars Ltd.,
-
| híres munkák =  
+
| híres munkák = Monocoque-karosszéria, ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés
| innováció =  
| innováció =  
}}
}}
17. sor: 18. sor:
Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on.
Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on.
-
Több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban.
+
Az alapító és egyben főmérnök Chapman vezetése alatt a Lotus rengeteg újítást vezetett be nemcsak a Formula–1-ben, hanem az egész autósportban. Ennek köszönhetően ugyan nagyon sokáig az élvonalban voltak, de az új fejlesztések gyakran vezettek technikai problémákhoz és balesetekhez, melyek között halálos kimenetelű is volt (ez ihletett egy korabeli gúnyolódást, mely szerint a Lotus jelentése: Lot of Trouble, Usually Serious – 'sok probléma, többnyire súlyos').
 +
 
 +
S hogy miért nem voltak az autók elég megbízhatóak? Épp azért, mert túl forradalmiak voltak. A Lotus mindig is elöl járt az F1-es technikai újításokban, ám a tudatos "könnyűvé építés" gyakran vezetett a motor elfüstöléséhez és technikai szerencsétlenségekhez. Jochen Rindt erről a következőket mondta: "A Lotusszal vagy világbajnok leszek, vagy meghalok." 1970-ben mindkettő bekövetkezett...
 +
 
 +
A 60-as, 70-es években - immáron Lotus-Ford néven - verhetetlen volt a csapat. Colin Chapman szinte évente előrukkolt valami forradalmi ötlettel, a Monocoque-karosszéria feltalálója is hősünk volt. Szintén az ő nevéhez fűződik az a változtatás, hogy az 50-es évektől az autók orrán lévő kerek hűtőnyílást eltörölte, és a Lotust 1972-ben ék alakú karosszériával, valamint két oldalsó hűtőnyílással szerelte fel. Mivel addig nem tesztelt fémeket is beépített az autóba, pilótái életét is veszélyeztette. 1968-ban meghalt Jim Clark és Mike Spence Indianapolisban. 1969-ben a Lotus-49 Graham Hill és Jochen Rindt egymás után szenvedett balesetet a gyenge hátsószárny-felfüggesztés miatt, Rindt az Olasz Nagydíj edzésén a falnak csapódott, és életét vesztette.
 +
 
 +
Emerson Fittipaldi 1972-es vb-diadala után öt évvel a Lotus a Ground-effect elnevezésű autókkal forradalmasította a Forma-1-et, melynek lényege, hogy teljesen sík az autó alja, így a kis légnyomás miatt az aszfalt szinte magához szívja a járművet, a leszorító erőt ezzel jelentősen megnövelve. Mario Andretti volt az utolsó Lotus-világbajnok 1978-ban. A következő Lotus 80-as modellel Chapman túlzásba vitte Wing-Car ötletét, és 1980-ban igazi kudarcot vallott. 1982-ben tudott Zeltwegben Elio de Angelis a Lotusnak négy év után ismét futamgyőzelmet szerezni.
 +
 
 +
Munkássága során több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban.
 +
 
 +
[[Fájl:VeteranBanner2012b.jpg]]
==További információk==
==További információk==

A lap jelenlegi, 2016. február 4., 11:25-kori változata

VeteranBanner2012b.jpg

Colin Chapman
Colin Chapman (1965).jpg
Colin Chapman (1965-ös fényképe)
Született1928. május 19. London, Anglia
Elhunyt1982. december 16. (54 évesen)
Kapcsolódó márkaLotus Engineering Ltd., Lotus Cars Ltd.,
Híres munkákMonocoque-karosszéria, ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés


Colin Chapman rövid életrajza

Anthony Colin Bruce Chapman (Richmond, Surrey grófság, Egyesült Királyság, 1928. május 19. – 1982. december 16.) egy angol versenyautó-konstruktőr volt.

1952-ben megalapította a Lotus Engineering Ltd.-t, a Lotus sportautómárkát, amely ma is működik. 1954-ben ebből vált ki a Team Lotus, amely különböző motorsportágakban vett részt, köztük a Formula-1-ben, a Le Mans-i 24 órás versenyen az indianapolisi 500 mérföldes versenyeken is(Lotus 38 és 56 típusok). Az 1968-as Series 3 Lotus Seven továbbfejlesztett változatát, a Caterham 7-t a Caterham Cars gyártja majd, előreláthatólag 2011-től.

Chapman építészetet tanult a Londoni Egyetemen, végül repüléstechnikát az University Air Squadron-on.

Az alapító és egyben főmérnök Chapman vezetése alatt a Lotus rengeteg újítást vezetett be nemcsak a Formula–1-ben, hanem az egész autósportban. Ennek köszönhetően ugyan nagyon sokáig az élvonalban voltak, de az új fejlesztések gyakran vezettek technikai problémákhoz és balesetekhez, melyek között halálos kimenetelű is volt (ez ihletett egy korabeli gúnyolódást, mely szerint a Lotus jelentése: Lot of Trouble, Usually Serious – 'sok probléma, többnyire súlyos').

S hogy miért nem voltak az autók elég megbízhatóak? Épp azért, mert túl forradalmiak voltak. A Lotus mindig is elöl járt az F1-es technikai újításokban, ám a tudatos "könnyűvé építés" gyakran vezetett a motor elfüstöléséhez és technikai szerencsétlenségekhez. Jochen Rindt erről a következőket mondta: "A Lotusszal vagy világbajnok leszek, vagy meghalok." 1970-ben mindkettő bekövetkezett...

A 60-as, 70-es években - immáron Lotus-Ford néven - verhetetlen volt a csapat. Colin Chapman szinte évente előrukkolt valami forradalmi ötlettel, a Monocoque-karosszéria feltalálója is hősünk volt. Szintén az ő nevéhez fűződik az a változtatás, hogy az 50-es évektől az autók orrán lévő kerek hűtőnyílást eltörölte, és a Lotust 1972-ben ék alakú karosszériával, valamint két oldalsó hűtőnyílással szerelte fel. Mivel addig nem tesztelt fémeket is beépített az autóba, pilótái életét is veszélyeztette. 1968-ban meghalt Jim Clark és Mike Spence Indianapolisban. 1969-ben a Lotus-49 Graham Hill és Jochen Rindt egymás után szenvedett balesetet a gyenge hátsószárny-felfüggesztés miatt, Rindt az Olasz Nagydíj edzésén a falnak csapódott, és életét vesztette.

Emerson Fittipaldi 1972-es vb-diadala után öt évvel a Lotus a Ground-effect elnevezésű autókkal forradalmasította a Forma-1-et, melynek lényege, hogy teljesen sík az autó alja, így a kis légnyomás miatt az aszfalt szinte magához szívja a járművet, a leszorító erőt ezzel jelentősen megnövelve. Mario Andretti volt az utolsó Lotus-világbajnok 1978-ban. A következő Lotus 80-as modellel Chapman túlzásba vitte Wing-Car ötletét, és 1980-ban igazi kudarcot vallott. 1982-ben tudott Zeltwegben Elio de Angelis a Lotusnak négy év után ismét futamgyőzelmet szerezni.

Munkássága során több újításával forradalmasította a versenyautók építését. Legfontosabb találmánya volt a Monocoque-karosszéria az 1960-as években, az ék alakú karosszéria a '70-es évek elején, a wing carok az 1970-es évek vége felé, a ikerkasztnis Lotus 88 és az aktív felfüggesztés. Csapata hét alkalommal lett konstruktőri világbajnok a Formula–1-ben. 1982. december 16-án, mindössze 54 évesen halt meg szívrohamban.

VeteranBanner2012b.jpg

További információk

A Wikimédia Commons tartalmaz Colin Chapman témájú médiaállományokat.